RSS

Nikmatnya Ujian~!

20 Nov

bismillahirrohmanirrohim…

salam alaik..

tiba-tiba rasa gatal nak menulis..kerana menulis adalah kekuatan saya.saya yang tak pandai menyusun kata-kata bila berbicara.huh..

semalam saya terima message dari seorang ukhti,ukhti yang cukup istimewa di hati saya..message yang cukup panjang saya kira..

“salam k.noni(konfom lbh muda dr sy ni.he2).maaf ganggu.nk mntk nasihat la.bagaimana ye,kta ni ble Allah sediakan ujian,ditimpa musibah,kte trasa dekat dgn Allah,usaha pun sungguh2.tp ble ditimpa kesenangan,terasa diri jauh drpdNya.usaha jua xskuat ble kte ditimpa musibah.mcm mne ye,nk istiqamah dlm ibadah n usaha spt waktu ditimpa musibah dulu?”

tu la msgnya..bpe page agak2?hehe..

ujian..bukan hukuman

ujian..guru yang tak bercakap

guru yang mengajar dalam senyap..

dalam penuh kasih..

erti sabar dan terus bersabar..

ujian ajar erti bergantung..

bergantung pada yang sebenar-benar pengantungan..

yakni sang khalik..

yang maha mendengar..

tak jemu mendengar..

ujian cukup mendidik..

ujian buat kita mnangis..

merintih pada dosa..

merintih mengenang esok yang mungkin tiada..

ujian buat kita terluka..

mengenang dosa silam yang banyaknya tak terkira..

ujian peringatan bermakna..

aga kita tak terus terleka..

dengan dunia yang sementara..

ujian tanda kasihnya tuhan..

pada kita hambaNya..

tanda rindu pada hambanya yang melupaiNya..

hmmm..semua org taw..ujian penghapus dosa.tp kite hnya mnusia,cukup lemah dan cpt lupa..nkmat dunia yg xseberapa..nikmat ksenangan dr Nya.mase sihat yg diberi percuma buat kte lupa..lupa bahawa kita adalah hamba.hamba yg membawa satu misi di bumi ini yakni utk beribadah padaNya.lupa tntg ujian yg lebih besar mnanti kita,iaitu ujian masa lapang,ujian kesnangan..sdangkan itulah ujian yg menguji  samaada bersyukurkah kita dgn nikmatnya.dan beruntunglah orang yg sentiasa bersyukur.

kekuatan itu dr Allah..itu yg sy yakini dan itu yg saya imani.justeru doalah penguat sy.moga Allah kurniakan sy kekuatan utk mneruskan perjuangan hidup ni..dlm tangisan,sy terus berdiri..dlm harapan sy mnangis..trus berusaha mnjadi kuat waau hati mnangis..masih tersenyum biarpun ada air mata yg mengalir..hidup ni kadang2 mcm xadilkan..kte usaha,tp xsemestinya kita berjaya..kte mnaruh harapan tp kerap kali kita kecundang..

tp..

biarlah air mata mengalir,

biarlah jiwa merana..

ku junjung titahmu yg Esa..

mncari redhamu dlm stiap denyutan nadiku..

biarku damai menghirup udara ciptaamu..

mnikmati indahnya dunia milikmu…

andainya ada ruang utk melaksana cita..

izinkanku melangkah dgn langkah waja..

hmmm..tu kata2 penguat smgt sy..yg sy reka berkurun lama dulu..jiwang kte sorg ukhti.ha3.bg sy biarlah org nk kta apa,yg pnting jiwa hamba sy memg mudah terusik dgn kata2.patutnya sy ambik sumthing yg related dgn bahasa kan..snang skt.sbb org kte,sastera tu ada dlm sy pnya blood.medik susah.waaaaa..hehe.apepun.life goes on rite?skali dah mlangkah,jgn pernah berpaling ke blakang..

hari itu sy diuji..demam smgu(bukan 10hari ye akhawat skalian.jgn wat gosip.hehe).n alhamdulillah Allah sudah kembalikan nikmat kesihatan yg jarang s syukuri kpda sy.alhamdulillah.sy bukan jenis yg snang sakit.immunity bak keta kebal bak kata sorg ukhti ni.tp akhirnya keta kebal ni bocor tayar gk(keta kebal ada tayar ke?).tp alhamdulillah tayar je yg bocor.

dan alhamdulillah..dlm ujian yg Allah hadirkan pada sy..dgn sifat rahmah-Nya,Dia hadirkan di sisi sy insan2 yg betul2 mengambil berat pd sy.insan2 yg berusaha keras utk memujuk sy makan dgn spnuh hati.insan yg sentiasa menitipkan msg buat sy,mendoakan kesejahteraan sy.insan yg sangat bersabar dgn karenah sy(sy memg mngada sikit kalau sakit.hehe).terima kasih utk kasih sayang smua.kekuatan itu dr Allah kan..tp sy percaya,salurannya ialah manusia di sekeliling sy.trima ksih housemate yg cukup setia menghiburkan sy.meng’cover’ kerja2 umah utk sy.memasak bubur yg sgt sedap khas utk sy(macam menyusahkan plak.huhu).trima ksih utk smua.

trima kasih utk ukhti2 yg menziarahi sy.yg cuba menghiburkan sy.sgt2 terharu.ukhuwah itu cukup indahkan!dan sy mahu dan sy impi,ukhuwah ini akan kekal slamanya,sentiasa subur dan mekar dlm redhaNya.sy sayang ukhuwah ini.sy hargai kasih syang pengikat hati2 kita.dan special untuk ukhti ********,sy cukup hargai keprihatinan awak.trima kasih krana trus bersabar dgn sy.jazakunnallahi khairan kathira..

mcm dedikasilah plak..ha3.tp salah satu nikmat ujian bg sy ialah..sy cukup hargai org2 di sekeliling sy..org2 yg penting dlm hidup sy.mereka2 yg buat sy rase dihargai.family sy cukup supportive.k.ngah yg memberi pelbagai petua agar sy cpt sembuh(tp xde air klapa muda kt cni ek.hehe).k.ngah yg menenangkan sy dgn fakta bahawa sy klu demam memg lama(sy dh lama xdemam.lupa dah).trima kasih utk kasih syang yg xterhingga.maaf sbb slalu merisaukan smua.i’m ok now.smgu lagi,naik baliklah berat badan ni,jgn riso!hehe

dan buat ukhti yg teristimewa,nur nasuha ibrahim.ukhti yg mampu buat sy tersenyum hnya dgn memikirkannya.ukhti yg setia,sahabat yg istimewa.jzkk krana slalu muncul when i need u the most..trima kasih krna slalu sudi meminjamkan bahu buat sy utk mencurah air mata,utk bercerita kisah duka dan suka.jzkk krna pnya naluri yg cukup kuat utk sy.doa sy dan sy yakin doa kita,ukhuwah ini utk slamanya.(tiba2 rase terkilan tinggalkan sue dulu.huhu.).

trima kasih utk sahabat2 wataniah yg masih setia.patutnya kita jpa next year rite?dh 5thun berpisah.tp xdela bawak anak semua.apalagi anak pinak.hehe.rndu knangan di wataniah kan?doa sy,ukhuwah dan persahabatan yg kita bina slama 5 tahun itu,xhilang begitu sje..moga knangan kita bersama..susah payah kita mengejar cita,mnjdi penguat rindu dan kasih kita.insyaAllah.

akhir kalam..buat mereka yg ditimpa ujian..xkisahlah ujian kesakitan,kehilangan,kemiskinan..ingatlah itulah tnda kasih Allah kpda hmbaNya..agr hambanya kmbali pdNya..mrayu padaNya sbagai hamba yg hina dina..

dunia hnya sementara..tetapkan ghayah yg tetap..yg hidup kte hnya utk smentara..hidup kita untuk beribadah padaNya.agar kita xpernah leka walaupun dlm kesenangan,walaupun ktika sdang bahagia.moga kita sentiasa mnjadi hambaNya yg bersyukur.insyaAllah.

akhir kalam(skali lg.hehe)..ukhuwah itu indah,amat indah.jzkk utk ukhuwah ini.inni uhibukunna fillah.insyaAllah.

wassalam.

ni special utk org yg masih batuk2,selsema dan sbagainya(perubahan musim kot,ramai yg xsehat).syafakillah!

 
3 Comments

Posted by on 20/11/2009 in Uncategorized

 

Tags: ,

3 responses to “Nikmatnya Ujian~!

  1. suha

    04/12/2009 at 7:14 pm

    salam dr noni…lama x online,nk no fon mesir?miss u so much

     
  2. nhmr

    03/01/2010 at 5:30 pm

    ouh,sgt touching…~huhu
    mmg bahasa hiwa bangsa..keh3
    double thumbs up.
    m0ga Allah kuatkan kte dgn sbnr2 kekuatan,ukhti=)

     
    • Dr Norbayani

      08/01/2010 at 2:31 am

      bahasa jiwa bangsa?ha3..sy ambk mse mse lima minit utk pikir spekah?huhu..apepun..ujian adalah penguat.btol x?

       

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: