RSS

.:berjalan-melihat-mentafsir:.

13 Feb

bismillahirrahmanirrohim…

“Pergilah berjalan (mengembara) di muka bumi kemudian lihatlah bagaimana akibat orang yang mendustakan Allah.” (Surah al-An’am, ayat 11)

hmmm..sy bukan sorang yg suka melancong.sy lebih suka mengadap laptop smpai sakit mata,makan dan tidor.xproduktif btol.huhu.tapi alhamdulillah,berbekalkan semangat untuk mentaddabur alam,melihat sendiri kesan2 sejarah yang disebut dalam al-quran,sy dengan semangat yang jitu meninggalkan laptop dan bilik yang tercinta.

kali ini sy akan menuju ke sinai.perjalanan mengambil masa yang sangat lama.tapi alhamdulillah sy snang je terlena dalam bas kali ini,menjadikan perjalanan terasa pendek.hehe

sebelum ke Sinai,kami melawat Taba.sy x reti nk crita scara detailnya camne geografinya.tapi biarlah peta ni yg berbicara.jauh di sudut hati,sy mahu terbang ke palestin sana.walaupu diri xsekuat mana tetapi sperti terasa  saudara2 sy di sana memanggil sy..tapi sy sedar diri tiada daya hanya hati yang mampu berdoa,ya Allah kuatkan hati mereka.

Dari taba,kami ke dahab.biasa je dahab ni.hehe.mungkin sy dah biasa tgk pantai kot.aktiviti di dahab  ialah shopping dan  makan.seafood dia murah.macam xpcaya je.owh,btw,ada peristiwa yang berlaku di dahab tp xnak citer kt cni.segan.hehe.

Esoknya kami g snorkelling dari atas kapal.ha3.ala..yg tgk dasar laut dari atas kapal tu.apa ntah nama die.wlaupun xbest mcm snorkelling tp ok lah.dapat jgk melihat kebesaran  Allah.n sy dah knal rupa gamat.xtawlah btol ke x.org tunjuk.sy percaya je.hehe

Dan petangnya,kami berangkat ke Sinai.

di sekitar kaki gunung Musa ini terdapat  makam Nabi Shaleh as dan nabi ilyas as.kata sahabat,”sayu je rasenya masuk maqam ni.”n seriously,sy turut merasa sayu,mungkin kerana terkenang perjuangan mereka menegakkan akidah kaum mereka.betapa kuatnya hati mereka.betapa teguhnya keyakinan mereka terhadap janji Allah.dalam hati sy berdoa moga Allah kurniakan sy kekuatan seperti mereka.

Di samping itu(chewah,macam karangan plak.hehe),saya juga berkesempatan ke mata air nabi musa.memang ada 12,percayalah!hehe

“Dan mereka Kami bagi menjadi dua belas suku yang masing-masingnya berjumlah besar dan Kami wahyukan kepada Musa ketika kaumnya meminta air kepadanya: “Pukullah batu itu dengan tongkatmu!”. Maka memancarlah daripadanya duabelas mata air. Sesungguhnya tiap-tiap suku mengetahui tempat minum masing-masing. Dan Kami naungkan awan di atas mereka dan Kami turunkan kepada mereka manna dan salwa. (Kami berfirman); “Makanlah yang baik-baik dari apa yang telah Kami rezkikan kepadamu”. Mereka tidak menganiaya Kami, tetapi merekalah yang selalu menganiaya dirinya sendiri.” QS. Al-A’râf (7) : 160

Dan kemuncaknya,malamnya kami  bertolak ke gunung Sinai.atas sebab2 tertentu perjalanan yg patutnya bermula kul 12.30 menjadi 2.30 a.m.megikut plan asal,kami akan sembahyang berjemaah subuh di puncak Sinai.tp dek kerana ‘keayuan’ kami,kami hanya solat di check point terakhir.dan melihat sunrise juga di check point terakhir.

subhanallah

Kemudian kami meneruskan perjalanan ke puncak.sy tgk semua orgpun tersenyum gembira walaupun dalam kepenatan.tapi kegembiraan bagi sy bukanlah kegembiraan menawan puncak sinai.malah hati sy mnangis,mnangis kerana xmampu mnangis.

“Tidaklah mereka menjelajah di muka bumi, supaya mereka mempunyai hati yang dapat memikirkan atau telinga dapat digunakan untuk mendengar? Kerana sebenarnya bukan mata yang buta, tetapi yang buta ialah hati dalam dada.” (Surah al-Hajj, ayat 46)

Gembira sy kerana berjaya smpai ke tmpt munajat nabi musa.Sinai memang  impian sy dari dulu.sy mahu merasa susah payah memanjat bukit Sinai.alhamdulillah cuaca malam tu cukup baik.tambahan pulak dengan kawan2 yg cukup supportive dan musyrif yang xjemu2 memberi kata2 semangat.jzkk.

“142~ Dan Kami telah janjikan kepada Musa {memberikan Taurat} sesudah berlalu waktu tiga puluh malam dan Kami sempurnakan jumlah malam itu dengan sepuluh {malam lagi}, maka sempurnalah waktu yang telah ditentukan Tuhannya empat puluh malam. Dan berkata Musa kepada saudaranya, iaitu Harun: “Gantilah aku dalam {memimpin} kaumku dan perbaikilah dan janganlah kamu mengikuti jalan orang-orang yang membuat kerusakkan”.

143~ Dan tatkala Musa datang untuk {munajat} dengan {Kami} pada waktu yang telah Kami tentukan dan Tuhan telah berfirman {langsung} kepadanya, berkatalah Musa: “Ya Tuhanku nampakkanlah {Zat Engkau} kepadaku agar aku dapat melihat kepada Engkau.” Tuhan berfirman: “Kamu sesekali tidak sanggup melihat-Ku, tetapi melihatlah ke bukit itu, maka jika ia tetap di tempatnya {sebagai sediakala} nescaya kamu dapat melihat-Ku.” Tatkala Tuhannya nampak bagi gunung itu, kejadian itu menjadikan gunung itu hancur luluh dan Musa pun jatuh pengsan. Maka setelah Musa sedar kembali, dia berkata: “Maha Suci Engkau, aku bertaubat kepada-Mu dan aku orang yang pertama beriman.”

penat memg penat..malah smpai skrg masih sakit2 badan.tidor x igt dunia(atau tepatnya x ingat akhirat.ish3).takot gak kna trypanosomiasis.ha3.

apepun,moga jaulah ini ada manfaatnya untuk sy dan untuk semua.moga ade smangat  ‘mereka ’ yg  meresap di hati kita.moga ada iktibar yg dikutip.moga ada hati yg basah dengan kalimah Allah tatkala meyaksikan kebesaranNya,indahnya alam ciptaanNya.moga ada rindu untuk ke sana lagi.

xnampak penat kan?=p

 
5 Comments

Posted by on 13/02/2010 in Uncategorized

 

5 responses to “.:berjalan-melihat-mentafsir:.

  1. pingu

    13/02/2010 at 10:01 pm

    salam

    alhamdulillah…akhirnya sampai juga mak cik noni kte kt puncak, * jam eh, ish3.tk patut(2x) hehe Tapi walaupn penat, seronok kn, sambail panjat gunung terbayang macam mana nabi Musa panjat gunung, jalan2 pn tk de lagi mase tu, kte yg muda pn penat..anyway, baju sy pulangkn bile2 pn tk pe, asalkan bau wangi ye=)

     
  2. cun-calok

    17/02/2010 at 10:09 am

    yeyei..sy tau..sy tau..ape itu peristiwa di Dahab..=p

     
  3. Dr Norbayani

    17/02/2010 at 11:17 am

    to pingu:sy blh je lg laju.bukitkan sebahagian dr sy.ha3.tp nk wt cne,kna jaga keayuan.hhehe.

    to cun ciluk:shuh!!!duk diam2!!top secret tuh!hehe

     
  4. suha

    23/02/2010 at 3:15 pm

    salam cik noni..alhamdulillah,melalui pembacaan ni saje sy bleh byangkan kgembiraan itu…hihi

     
    • Dr Norbayani

      25/02/2010 at 6:46 am

      sue..ha3.tu la,nk bercerita ngn sue pun xsmpt dh.ore sgt debar ngn exam ni.huhu.nti klu sue nk g,ore rela pnjt sepuluh kalipun.hehe

       

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: