RSS

bicara cinta!

05 Mar

cinta adalah kekuatan

yg mampu mengubah duri jadi mawar,

mengubah cuka jadi anggur,

mengubah sedih jadi riang,

mengubah amarah jadi ramah,

mengubah musibah jadi muhibbah,

itu lah cinta



sekalipun cinta telah kuuraikan,

dan kujelaskan dengan panjang lebar,

namun jika cinta kudatangi,

aku jadi malu pada keteranganku sendiri..

meskipun lidahku telah mampu menguraikan,

namun tanpa lidah,

cinta ternyata lebih terang,

sementara pena begitu tergesa-gesa menuliskannya..

kata-kata pecah berkeping-keping,

begitu sampai kepada cinta

dalam menguraikan cinta,

akal terbaring tak berdaya,

bagaikan keldai terbaring dalam lumpur,

cinta sendirilah yang menerangkan

CINTA dan PERCINTAAN…..




bismillahirrahmanirrohim…

pagi ni saya menatap balik cerpen lama saya.cerpen cinta dan rindu saya pada rasulullah.dan hati saya mula menangis.’oh,dah lebih setahun”.mungkin bagi orang lain cerpen itu biasa2 saja,tapi cerpen itu cukup berharga bagi saya,cerpen yang saya karangi dengan deraian air mata mungkin.betapa saya rindu untuk merasai perasaan itu lagi..

oh,by the way..puisi kat atas tu adalah petikan dari novel ‘ketika cinta bertasbih’,bukan puisi cinta saya.hehe.bagi saya,puisi2 tersebut sangat besttttt..sampai saya xpernah bosan mendengar puisi tu dibacakan berkali2 oleh 2pelakon yang rupawan tu

bagi saya cinta terlalu abstract..maksud cinta tak mungkin dapat saya ungkai walaupun saya menulis untuk bertahun..tanpa cinta tiadalah saya..tanpa cinta,saya mungkin tak sekuat hari ini..


hari ini..di sini..saya bukan mahu bercerita kisah cinta saya(mksud saya bukan kisah cinta yang merepek tu kawan2!)

tapi kisah pencinta yang sangat hebat..kisah kekasih saya..kisah kekasih kita semua..kisah kekasih yang khalik..yakni kisah nabi akhir zaman..kisah muhamad s.a.w

“Alangkah teringinnya di hatiku andai aku berpeluang bertemu dengan saudara-saudaraku,” ujar Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam.

Suasana hening di pinggiran perkuburan al-Baqi’. Merenung tempat semadi para mukminin yang telah pergi, dan pasti Baginda juga akan menyertai mereka, seperti kita semua.

“Bukankah kami ini juga saudara-saudaramu wahai utusan Allah?” para sahabat melontarkan soalan

Baginda menjawab: “Kamu semua bukan saudaraku tetapi sahabatku. Saudaraku ialah mereka yang datang selepasku, beriman kepadaku walaupun tidak pernah melihatku. Aku merindui mereka. Kerana itulah aku menangis”.

dan saat kematiannya..baginda masih menyebut ummati..ummati..

subhanalllah..itulah cinta.cinta yang terlalu agung…

dan apa respond kita untuk cinta itu..kalau nak bagi jawapan skema senang je,”sebagai bukti cinta saya kepada rasulullah,saya perlulah banyakkan selawat pada baginda..mengamalkan sunnahnya..serta mempelajari sirah kehidupannya.”

dan aplikasinya?tepuk dada..tnyalah dalam hati..masih adakah cinta padanya??



seperti si pungguk merindui bulan..tak pernah bosan..xpernah lelah..terus setia menanti..

sebab rindu..kerana sayang..mandi tak basah..makan tak lalu..tidur tak lena..

ha3..

itulah ungkapan orang bercinta..dan kadang2 bila fikir balik,saya rasa hmmm…macam kelakar sikit.apasal lah pungguk tu tak masuk kursus angkasawan..bolehla jumpa kekasihnya…hehehe

cinta sebenarnya adalah kekuatan..cinta membuat perkara luar biasa menjadi luar biasa..

cinta merelakan saidina ali tidur di tempat baginda menggantikan baginda tidur biarpun sedar nyawanya dalam bahaya,yang memberinya seribu ketenangan dan mampu mengiktiraf hari itu,malam itu adalah malam yang paling tenang dan tidurnya paling lena..

cinta mengubah cuka jadi anggur..mengubah duri jadi mawar..


lihat saja kisah saidina abu bakr di dalam gua bersama baginda s.aw..betapa bisa ular tidak seberapa di bandingkan cintanya kepada baginda..lihat saja kisah nusaibah,yang sanggup syahid demi mempertahankan baginda..

cinta mengubah sedih jadi riang..

mengubah amarah jadi ramah..

mengubah musibah jadi muhibbah..


mungkin rangkap2 terakhir ini mampu membuat  anda menangis..

dan saya makin terketar2 menaip..

mengenang cinta para sahabat..

kisah sahabat di perang uhud..

saidina abu talhah,saidina abu dajanah,nusaibah binti ka’ab..

smuanya berusaha pertahankan nabi..

dan sanggup diri terluka demi cinta kepada rasulnya..

walaupun perit sakit yang ditanggung..

mereka bertahan dan terus bertahan..

dan akhirnya mereka mampu tersenyum..

di mana tempat kita dalam membuktikan cinta??

usah beromongan kosong!!

cinta rasullullah kepada kita terlalu kuat..

sampai ajalnya..

saat kematian menjemput..

saat peritnya sakaratul maut..

bibir itu masih mengungkapkn cinta pada ummatnya..

sedang kita…huh

kita mengaku kita mencintai rasul..

sedangkan kita tak pernah memahami makna cinta itu sendiri..

atau kita memahami erti cinta..

tapi tingkah kita,akhlak kita,amalan kita..

tak melambangkan cinta..

so saudara saudari yang dimuliakan Allah,yang sentiasa diberi nikmat iman dan islam..alhamdulillah…alhamdulillah..alhamdulillah..kita pernah merasai cinta..kita di sini,hari ini selepas perjuangan yang berlandaskan cinta..dan berjuanglah dan terus berjuang kerana cinta..

kita mungkin bukan ummat yang terbaik..alhough we tried very best untuk jadi ummat yang terbaik..dan saya sendiri(dan sememangnya tulisan ini untuk saya sendiri..hehehe) bukanlah yang terbaik.banyak lagi cacat celanya dalam memanifestasikan cinta..tapi bagi saya,penguat saya mestilah cinta yang khalik yang rahman dan rahim..yang ghafur..yang maha sempurna sifatNya..dan saya makin kuat bila mengenang cinta rasulullah yang tiada taranya..

dan juga saya makin-makin kuat bila mengenang cinta akhawat2 smua untuk saya(cinta ke?ha3).moga kita sama2 kuat..sama thabat dalam mengamalkan sunnahnya..semakin merindui pertemuan dengan baginda di akhirat sana.

Ya Rabbi

RahmatMu ku junjung

KasihMu ku ratapi

Tuhan

Pemilik hatiku

Lemah aku merayu

Hadirkanlah rasa cintaku pada kekasihMu, Tuhan

Tuhan

Betapa diri kerdil

Cinta yang terpaut mungkinkah berbalas?

Ya Tuhan

Kasihku tak sehebat para Sahabat

Pengorbananku untuk kekasihMu sedikit cuma

Sayang dan rinduku tak seteguh mereka

Ya Allah

Ingin aku jadi sesetia Abu Bakr

Ingin aku disayangi seperti Fatimah

Ingin aku berkorban demi kekasihMu seperti Nusaibah

Ya Tuhan

Betapa aku rindu untuk bertemu kekasihMu

Menatap wajah yang mulia itu

Ya Rabbi

Temukan aku dengan kekasihMu

Leraikanlah rindu ini

Hadirkan rasa cinta dalam diri

Yang sentiasa mekar

Tak pernah pudar

Tuhan

Hanya padaMu aku merayu

Kerana Kau pemilik hatiku

(ini bukan sajak cetak rompak.hehe)

wassalam.

 
8 Comments

Posted by on 05/03/2010 in Uncategorized

 

Tags: ,

8 responses to “bicara cinta!

  1. aida

    07/03/2010 at 10:51 pm

    *nurul aida likes this* (^_~)

    thanks for the beautiful reminder..
    ayuh kita tuka profession jadi sasterawan..macam best kan??
    hehehe..
    ohh..saya rasa mahu jumpe andaa..huu

     
    • Dr Norbayani

      07/03/2010 at 10:54 pm

      yang..sy risau ble fikir btapa rndunya kmu pd sy.ha3.ira kata..after examlah noni yek.hehe.btw,i like the idea bout tukar profession.hehe.

       
  2. aida

    08/03/2010 at 4:33 pm

    hahaha….ohh..of cos la rndu sbb dah lamee sgtt xjumpee..tpi tidak mengapa..saya masih waras dan ok…haha…wahhh..menarik tuee…nak dtg sini ke??yeayyy!!
    kan..kan..tpi kite dah terikat jadi doc nie…teruskan saje la..sambil2 tue kalo boleh jadi sasterawan juge sape tahu kan…hihi…*angan2*😉..all da best exam dear!!~

     
    • Dr Norbayani

      08/03/2010 at 6:02 pm

      mcm org slalu kata..doktor blh jd apa sje.ha3.
      apepun..sama2 tajdid niat ble mnulis..
      moga ade berkatnya.insyaAllah

       
  3. Zul Ikhwan Zahari

    10/03/2010 at 5:36 pm

    salam. bagus hasil tulisan.
    teruskan menulis…

     
    • Dr Norbayani

      15/03/2010 at 6:36 pm

      wslm.oh..saya budak baru blajar,kalu salah,jgn segan mnegur!

       
  4. inntan florida

    13/03/2010 at 4:53 pm

    wah noni! sukee..byknya pasal cinta2..nice.🙂
    (xpndai comment pjg.)
    intn jd silent reader disni..:))

     
    • Dr Norbayani

      15/03/2010 at 6:36 pm

      kmu suka sal cinta je ek?hehe
      samala..kitapun xpndai mengomen..
      mengomel pndai..he3

       

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: