RSS

Monthly Archives: January 2009

makna hidup

bismillahirohmanirrohim..

apekah mimpi anda yg paling best?mimpi family?result yg cemerlang?mimpi g ke bulan..bintang?hehe.sy bukan nk mntafsir mimpi,cuma ingin berkongsi 1 mimpi..mimpi ni agk mnarek.tp xdelah mnggembirakan,cume wt sy terfikir..

sy cuba recall balik mimpi ni sesimple mgkn,takut tertokok tambah plak.sbab bnda yg sgt mudah ditipu ialah mimpi.maybe 1 alat perlu direka utk record mimpi seseorg tu,baru best..hehe

mimpi ni bukan smlm tp beberapa ari lpas,dlm mgu xm ni jgk.mse tu sy kt perhimpunan sekolah,abuya(pkp sekolah sy) tnya kt semua stdnt,ape mkna kehidupan?n sy trus tersedar dr tido.berfikir.senyum and capai buku.n biarkan benda tu berlalu tp hakikatnya stiap hari sy berfikir apekah makna kehidupan..

so kawan2,apekah mkna khidupan?

blekah kita rase hidup kte bermkna?

n ni adalah sebahagian dari jawapan yg sy dapat ble mensearch dr tenet.

  • mengumpulkan harta kekayaan
  • memajukan perkembangan manusia yang semula jadi, ataupun menyumbang kepada takung gen manusia
  • memajukan evolusi teknologi ataupun giat dalam pengembangan manusia kemudian hari
  • bersaing atau bekerjasama dengan orang lain
  • membunuh untuk mempertahankan diri atau sebaliknya, mengamalkan ketidakganasan dan ketidaktentangan
  • memperoleh atau menggunakan kuasa
  • memberi atau menerima kasih sayang

n ape plak  jawapan akhawati  untuk soalan ini?

bg sy,hidup sy cukup bermakna kalau sy dpt mmnuhkan mutabaah amal ngn pnuh ikhlas.cukup brmakna jika sy mampu mmberi ssuatu utk seseorg.cukup bermakna jika 1 ari sy mampu mnangis takutkan azabNya.mampu tersenyum dgn dugaan dan cabaran.

tp sy taw,sy cukup lemah,sy  juga sering rase hidup bermakna jika hasil kerja sy diiktiraf,jika kasih syg sy berbalas.jika ari ni berlalu tnpa ada ape bala mlanda.

sy cukup naif.sering lupa,hidup lawannya mati.hari ni mungkin kte hidup.esok siapa taw?kite terlalu tamak dgn dunia..xsabar mngu balasan akhirat yg abadi..

sdangkan Allah berfirman:

“Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembahKu.” (Adz-Dzariyat: 56)

“Maka apakah kamu mengira, bahwa sesungguhnya Kami menciptakan kamu secara main-main (saja), dan bahwa kamu tidak akan dikembali-kan kepada Kami?” (Al-Mukminun: 115)

akhawati fillah..

tepuk dada,tanyalah hati,tnyalah iman..ketemukah kita erti kehidupan itu?

allah ghayatuna.insyaallah

wallahuallam~

Advertisements
 
Leave a comment

Posted by on 30/01/2009 in erti hidup

 

Tags:

air dicincang2 x akan putus!

sy xberniatpun utk post 2bnda dlm 1 hari tp juz some special dedication to my bro,mohd safiez azuan@pit.ni adik bwh sy.yg bongsu ialah si gemuk=adam obese.hehe.ari ni beday die.dh 17 dh adik sy.but still a child lagi klu ikut uN.hepi beday pit.moga pnjg umor murah rzeki.bjaya dunia akirat.

adik sy ni baek sgt,smua org kt kmpg tu pun suka die.klu sal hal kebun mcm nk pajak tanah@sempadan kebun,mst tnya die.sypun konpius,btol ke adik sy ni baru 17?tp tulah,kecik2 dulu,die je lah yg sudi ikut arwah ayah sy.mse ayah mninggalpun,dielah yg paling byk nangis.tulah kali pertama n terakhir adek sy nangis.mksd sy,ble die dh besar.kecik2 dulu,kna sengat ikan keli,mnangis smpai 1 kmpg dgr.dhla lemas pegang dkt org.habis ilang rntai emas tu.teruk taw kna marah.huhu

klu nk dicerita pasal adik sy ni xakan pnah habis.tp sy sukalah cara die!ble sy mrajuk,mst die pujuk wlau mcm mne cara skalipun.mase sy depress ngn result tu,die bwk sy naek motor n panjat bukit.mnarek kan?spe lagilah yg rajin pujuk sy?klu nk makan,ckp je.malam2pun die sanggup g beli.diepun rajin bercrita.boleh kte sy knal semua kawan die;abu hurairah,eka,affan,n ramai lagilah.klu die g skolah tu,sy mulalah bosan.blelah die nk blik ni..n klu die tido,sylah org yg akan mngacau.tp die xbrani kacau sy tido.nti kna marah.sykan kakak..hehe

tp seriusly,sy slalu dilayan mcm ank bongsu.bak kte abang,sy adek die yg last.n adek sy yg berdua tu akan wt muka.ha3.jgn jeles!!klu sy mrajuk je,mst ramai org mmujuk.sbab tu sy suka mrajuk kot.hehe.tp kdg2 rimas gk,byk bnda rahsiakan dr sy,i’m 20++ k.

tp sy sayang family sy.lama dh tepon umah.sejak mak xde,sy xtaw nk tepon umah mne.tp makin kerap bmsg,bergosip ssma sdri.semua org nk kawen.cne nih?hu3.semua org mst risaukan sykan.jgn riso!sy ok2 je kt cni.

rindu maw jmpa semua org.mak dh xde,ayah dh xde.tp sy still ada kakak,abang,adik anak2 buah n sy rase sy cukup bertuah.sy ade kawan2 kt cni jgk.mreka semua baek2.

walaupun adik sy xkan baca post ni,tp sy nk jgk cakap yg sy cukup hargai dia.td dh msg,tp kakak ckp,”sapit dk asrama”.waaa..sy risau.makan nasik x die nti?dh brapakah tulangnya yg tersembul?adik sy ni cerewet sket bab makanan ni.tiap mgu tepon k.ngah sy suh blik umah ktorg sbab ktorg masak simple sgt.simple taw bukan xsdap.walaubagaimnapun die tetap adik sy yg terbaek,klu sy kt umah ni,mst die smgt gk nk taw isu palestin ni.n die pnah tnya sy,”pesal x g perang,xnak mati syahid ke?”hu3.

sy dh lari dr tajuk sgt2 ni.ckgu rusmini pnah kte bayani xpenah mngarang pndek2 sbab tu sy susah nk terer rumusan dulu.hehe.so smpai cni dulu..wallahuallam

ni lah adik sy,sapit atau pak itam.=)

ayahpieqnadik3

 
Leave a comment

Posted by on 19/01/2009 in Uncategorized

 

Tags:

ghulamud dakwah

alhamdulillah stlh berbulan2 baca buku ni,akhirnya bjaya jgk sy habiskan.sy ambk mse yg lama utk baca buku ni bkn sbb buku ni xmnrek.malah sy kre ckup mnrek.sy xsuka utk ckp yg sy xde mse,tp sy lebih suka hukum diri sdri yg xpndai agihkan mase.sbabnya sdar xsdar,kte sy terlalu berkira utk membaca buku islamic.kononnya nk stdy.tp hakikatnya,tnyalah mata yg xpnah rase bz ble dh mngadap cite yg manfaatnya hnyalah sdkt.spt cite korea yg sy tgk hari tu(wlaupun sy tgk epi 1st n last shj=2jam stgh),pengajaran yg sy dpt ialah jgn tamakkan harta dan kuasa,n sy cukup kecwa ngn hero yg mati pd akir crita.hehe

buku ni sbnrnya adlh huraian hadis yg cukup mnarek yg sy rse smua org pnah dgr.cuma mse kecik2 dulu,org ckp bnatang tu singa n hadis tu terhnti smpai bdk tu mati shja.boleh rujuk cni.klu nk yg btol2,blh rujuk cni.http://dakwah.info/main/index.php/content-category-mainmenu-2/30-kajian-hadith/121-kisah-ghulam

mgkn kte rase usia remaja cukup muda utk mnyumbangkan sesuatu utk islam.biarlah org2 tua sje mnyumbangkan jase.biarlah pkcik2 yg bongkok tiga tu berdakwah.sy org muda,spe maw dgr kte2 sy?@pun yg lebih takut,kte rase kte akn hidup lame lagi,tgu2lah bila kte tua,kte akn berdakwah..nauzubillahi min zalik

ok…spekah ghulam?mnurut pnulis,ghulam adalh kanak2 yg baru dilahirkan hingga cpai usia baligh (lbh krg 15thn)@dignekan jgk utk mereka yg baligh hga 19 tahun.dlm erti kte laen,ghulam=remaja.

n siapkah sy?ble fikir2 balik,umur sy hampir 21(sudah tua..hu3)tp ape yg dh sy sumbangkan utk islam?ape yg  sy sumbangkan utk dakwah?spelah sy jika dibandingkan dgn ghulam dlm cite ni?sanggupkah sy utk mati krna islam?sgpkah sy mnggung jerih payah krana islam?ape darjat sy di sisi allah berbanding ngn ghulam dlm crita ni?

kawan2 yg dikasihi..

kte akn mati,akn mati..n ape bekal kte?kte akn ditnya tntg mse muda kte.mse tu,ape yg maw kte persmbhkan.xmalukah kte mnjawab,sy adlh pmnt setia arashi.sy slalu up to date ngn crita2 terbaru.sylah org slalu edarkan citer utk kawan2sy xpnah miss pasal idu ct nurhaliza wlaupun die dh kawen.malukah kte?kte mngadap siapa nti?kte mngadap DIA yg mciptakan kte yakni Allah taala.Allah yg xpnah lalai dlm mmerhatikan kte.”apakah dia mngira tiada ssuatupun ug melihatnya?”al-balad,7.

mgkn anda akn berkata,”maaf,sy seorg perempuan.sy ade tanggungjawab laen.kerja dakwah adlh kerja lelaki”.

akhawati fillah,kerja dkwah bkn kerja die,mreka,@beliau..keja dkwh keja semua org.klu anda perhatikan hadis tersebut,pada akhir hadis,ade kisah mnyayat hati tntg seorg wanita ngn bayinya.anda rase anda seorg ibu,anda berhak n semestinya mempertahankan ank anda..tp lihatlah kuasa allah,bayi yg pd lojik akalnya blom mngerti ape2,tibe2 mampu bersuara,”Bersabarlah wahai ibuku, sesungguhnya engkau berada dalam kebenaran”.

dakwah itu pelbagai.bukan hnya berpidato lantang mnyeru mnusia kmbali pd Allah.dakwah mgkn mlalui mngalkan toghut spt wanita ini.dakwah mgkn mlalui pameran diri sbagai wanita muslimah sejati,mgkn jgk mlalui pnulisan n kerjaya kte sdri.

dan dlm hadis ini jgk,dapat kte lihat,hukum asal berada di atas jalan dkwah ialah kecekalan(thabat) dan kesabaran shingga mati di jalanNya..insyaAllah.jalan dkwah ini cukup susah,cukup berliku,kte perlu bertatih dlm payah.andai rebah,bangunlah semula.andai rase dri makin goyah,kmbalilah padaNya.jalan ni mgkn amat memnatkan..krana die tiada pnghujung.krana die jalan yg sntiasa under construction.jalan ini jrg nmpk pada mata mnusia.spelah ulama’ di mata dunia? tp pd mata Allah,daie adlh org yg terbaik.”dan siapalah yg lebih baik perkataannya drp org yg menyeru kpd Allah dan mngerjakan kebaikan dan berkata,’sungguh aku termasuk org2 muslim yg mnyerah diri”.(al-fussilat,33).

buku ni ckp mnarek,sesuai sgt2 ngn kata2 pd kulit slps kulit dpnnya(mmndgkan sy xpnah tengok kulit dpan sbab buku ni berbalut.he3)iaitu mehnah n tribulasi membina kkuatan duat.memutuskan utk berada di jalan dakwah bermkna anda telah bersedia utk berkorban sgala2nya.rase lemah dan sempit bg sy adalah prkara biasa.lebih2 lagi kte sbgai medical stdnt yg byk  assignment n non-stop exam ni.tp kte perlu kuat.xperlu rase lemah.krana DIA bersama kte.jika anda impikan syahid,inilah jalannya.krana kte bukanlah org yg cukup kuat fizikal utk berprang di palestin sna.kte jge bukannya org mahir dlm strategi peperangan walaupun kte mgkn mahir dlm mngatur strategi dlm war game..

buat para dai’e,bersama  kte memupuk kkuatan.alhamdulillah3.Allah pilih kta di jalan ni.jika anda ingin mengikuti jejak para rasul,inilah jalannya.kte adalah penyambung risalahnya.biarlah kte dikeji,dihina manusia,asal di sisi Allah,kte adalah hmbanya yg mulia..letakkan akhirat sbagai matlamat utamamu!!

sy bkn org yg baek utk huraikan buku ini.cuma ingin sy kongsikan ape yg sy dpt dri buku ni.rugilah sy jika hnya mmbaca sdang manfaatnya tiada..pinta sy pada semua.tarbiyahlah sy!”basuhlah sy secukupnya”!n trima kasih jg krana mmimpin sy di jalan ni.trima kasih ktika akhawati memimpin tngan sy ktika sy hampir rebah.doakan sy sntiasa kuat n not suffer from bipolar disorder..hehe.ade org kte sy emotional sgt n sy xrse die salah.time kasih ukhti krana mngur.sy akn ambik lithium cuba jdikan dri sy seorg yg kurang berperasaan.

wallahuallam..

 
Leave a comment

Posted by on 18/01/2009 in Uncategorized

 

Tags:

SAYA SAYANG DIA DAN KAMU

saat ni,sy sgt3 rindu2kan seseorg..seseorg yg sy syang sgt3..sypun xtaw ape lagi yg sy nk buat utk wt sy lupakan ukhti ni..ukhti taw@perempuan..he3.ukhuwah tu cukup indah,amat indah..

ukhti ni baek sgt.xpnah lukai hati sy rasenya.tp klu adapun cpt je lupa,maklumlah syang.=P

ukhti ni cukup mmahami,xpnah wt sy rase sy keseorgan dlm stiap liku hidup sy..

ukhti ni ajar sy hidup utk hidup lebih bererti,ukhti yg dlm senyum segannya dan selorohnya mngor sy..

ukhti ni cukup sy rindui,ukhti yg sy xpenah sunyi ucapkan sayang..ukhti ni memg sgt3 sy hargai..

jujur sy akui,klu sy jatuh cinta,ukhtilah orgnya,klu sy mncari psgan hidup,ukhtilah orgnya.tp sy bukan si L taw.he2.tp prsaan syg sy yg membuak2 wt sy takut kehilangan..cukup2 takut.

tp entah knapa,ukhti makin jauh.ukhti wt sy mnangis.n hati sy jahat berbisik yg ukhti xtunaikan tanggungjawab ukhti sbagai ukhti sy..

ukhti,ingin sy pujuk hati bhawa ukhuwah kita ukhuwah sejati,sayang kte xterpisah dgn mati,syurga pasti tmpt pertemuan yg abadi..tp ukhti,sy xkuat,cukup lemah..

ukhti..moga allah satukan hati kte slama2nya!krana die pmilik hati2 kte..

n.b:sy dh konpius pada spe ditujukan.sorg2 muncul.lack focus.hehe.sbab tulah tajuknya,sy sayang  dia dan kamu.he3.kasih syang memg xpnah bersifirkan.susah nk kre mode,min and median.hu3

n khas utk seseorg,ayat feveret anda:silence doesn’t mean i’m dead.hope so..he3..cpt2lah contact.daku merinduimu.jgn kawen dulu!!hehe

 
Leave a comment

Posted by on 14/01/2009 in Uncategorized

 

Tags:

Air Mata Kita Dan Mereka

3154823146_aa37bfcc09dgn nme allah yg maha pngasih dan penyayang..baca dn tatapilah luahan rasa ini..

hari ini jiwa sy sesak lagi,rase bsalah utk menghirup udara ngn selesa,rasa rimas dgn hidup yg sgt2 selesa.knapa?ari ni hati sy basah lagi mngenang sdra2 sy di palestin sna..siapa mreka?mreka saudara seagama sy,saudara yg dipertanggungjawabkan utk sy amik kesah dan sayang.walau berbatu kami dipisahkan,walau sy xpenah knal mererka dan mereka xpernah knal sy tp alhamdulillah allah cmpakkan rase kasih sy pada mreka..

sy yakin semua org taw ape yg sdg berlaku di sana.malah insyaallah lebih byk taw dr sy..darah mreka yg mngalir adlh sebahagian dr kte,air mata mereka yg tertumpah adalah airmata kte..n agama yg mereka anuti,kiblat mereka,syahadah mereka sme spt kte..

tp di mana kte ktika mreka meratap mngharapkan ada spsg tgn mnghulur bantuan,mengeluarkan mereka dr jerih pedih peperangan.bygkan kte di tmpt mereka?relakah kte hnya mmndg kosong anak2 yg masih kecil terbunuh,nyawa2 yg xberdosa itu mmrlukan sebuah khidupan yg bahagia spt anak2 laen..tp didodoikan dgn bnyi bedilan dan dentuman.tp kdg2 sy terfikir,alhamdulillah bkn sy yg diuji.sy xcukup kuat utk 1 kehilangan.sy xcukup teguh utk trus mlangkah dlm sebuah kepayahan..siapalah sy jika dibandingkan dgn mereka?terlalu kerdil,sgt2 kerdil.mereka msih mampu bertahan walau sudah hampir 15 hari malapetaka bsar itu berlaku.jiwa mereka cukup kental dan smgt mereka cukup tgi.subhanallah3.

so..ape peranan kte?ape peranan anda dan sy?ape peranan ummat islam seluruhnya?

  1. yg sgt3 pntg ialah doa..doa agr allah mnolong mreka..doa agr allah buka hati sluruh pemimpin islam sluruh dunia..smpai ble kte harus tunduk kpd israel n amerika?sdar x sdar sbnrnya umat islam itu sdri yg rndahkan islam tu sdri.mngapa kte perlu bergantung pd mereka?sdangkan hnya islam agama yg allah redhai dan allah janji kemenangannya di dunia dan akhirat..susahkah maw berdoa?bunyinya mcm sgt mudahkan?tp hakikatnya?brapa kalikah solat kte adalah solat yg khusyuk?doa kte yg khusyuk.amat pahit utk ke semua akui,tp sy yakin semua org tahu jwapannya..dan kte bertnya,”mata nasrullah?”.layakkah kte utk mndapat pertolongan allah?itu belum dikira lagi dosa2 kte yg xhitung byknya.sudah bertaubatkah kte?terigt sy crita seorg ukhti tntg umat nabi musa,allah xturunkan hujan kpda mereka shga seorg shja dr umat nabi musa bertaubat..sdang kte,berapa ramaikah mnusia yg berdosa?so..akhawati lillah skalian,marilah sma2 kte muhasabah diri kita smula.jgn pnah mrasa smpit,bukankah rahmat allah lebih besar dr kesalahan insan?
  2. ambik berat,up to date( http://www.palestinkini.info)
  3. boikot(boikot economy mesir jgk..klu boleh maw pulang msia.tp apekan daya..hu3)
  4. derma yg termampu(sy yakin semua org mampu,elaun kte sgt byk snrnya.knanglah pengorbanan abu bakar,umar dan sahabat2 yg laen)
  5. sebarkan pada kawan2,family


Ingatlah,hidup kte xlama.dunia ini hnya tmpt penyinggahan kita sblm mnuju ke akhirat yg abadi.sesungguhnya Allah S.W.T akan menyoal setiap daripada kita tentang apa yang telah kita lakukan untuk Palestin.Oleh itu,pilihlah,sama ada anda ingin menyoal diri anda sendiri Sekarang,atau mahu tunggu diri anda dipersoalkan di akhirat kelak???Wana’uzubillahi min zalik.

pesan sy utk semua,sama2lah kte membantu mreka..mreka sgt memerlukan kita.bukan smgt yg sy tagih dr pembaca semua..tp matlamat yg jelas dlm mncari keredhaan allah dan keredhaan manusia..smgt akn layu tp matlamat yg jelas xakan pernah padam,malah akn buat kte lebih kuat.insyaallah

wallahuallam..skali lagi,btolkan sy jika ade kalam sy yg tersilap

wasslam..

 
1 Comment

Posted by on 09/01/2009 in Uncategorized

 

Tags:

Kenapa Sy Menulis???

Bismillahirohmanirrohim..alhamdulillah,akhirnya dpt jgk sy luangkan mse utk rasmikan blog ni.xsy nafikan,adalah ssuatu yg sukar utk sy decide utk bukak blog ni..sbabnya sy rasa sy bknnya sorg yg istiqamah.sy risau sy hnya hgt2 tahi ayam shja.sy bknlah jgk sorg yg pndai mngarang wlaupun dulu pnah smpn impian nk jd pnulis.tp mmndgkan sy ni mata duitan,sy rase keja doktor lagi dpt byk duet kot.he3.n satu teori sy yg sumer org xnak terima ialah ble sy byk mngarang otak sy makin lmbap utk sains.xtawlah knapa.tp itulah sy.

so..knape sy mula mnulis?

sy bkn ign lmbapkan otak sy.apatah lagi nk tukar cita2 scra tibe2.tp alhmdulillah Allah ilhamkan sy utk mnulis skadar utk perkongsian bsama.mnulis ssuatu yg lebih memberi mkna bkn gmbaran2 kosong apatah lagi khayalan yg mgkn xtercapai dek akal yg waras.sy pcaya mnusia dicipta Allah dgn bakat msg2.sia2lah klu bakat tu dipndam.apatah lagi klu bakat tu mampu mnjadi saham di akhirat klak.bndam yg dipndam lame2 akn rosak jgk n bnda yg rosak xde ssiapa yg mnghargainya.

suka utk sy igtkan semua yg sy bukanlah pnulis yg baek.ilmu sy xsbyk mne.sy xmaw mnjd ssorg yg bercakap tntg ssuatu sdgkan die bkn ahlinya.so…doa sy n harapan sy..agar sumer org mngur sy jka ade kalam sy yg tersilap.btolkan sy!bimbinglah sy!

wassalam

 
Leave a comment

Posted by on 06/01/2009 in Uncategorized

 

Tags: