RSS

KEMATIAN

28 Sep

“Normal tak kalau aku tak rasa apa-apa?”

Jujur dia bertanya.

“Maksudnya?”

“Tadi aku tengok patient tu meninggal dan aku tak rasa apa-apa.”

“Sangat tak normal. Patutnya kita ambil pengajaran. Rasa bertambah dekat dengan kematian kita sendiri. ”

Dia senyum. Saya tak tahu apa hatinya tapi ketika itu saya berharap dia faham kerana saya rasa isinya sangat serius.

Dan masa pun berlalu..bila kematian menjadi satu yang normal.

“Doktor, patient bed 8 asystole!”

“Oh dia NAR kan? Kejap saya datang. ”

Cek patient untuk sign of life, temankan staff nurse print ecg (kadang-kadang sampai berpeluh-peluh nak dapat straight line sebab machine problem), tolong buang semua wayar-wayar, issue death to relatives dan isi form. Siap!

Ianya jadi sangat normal.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~`~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~`

Sedangkan, firman ALLAH

“Katakanlah, kematian yang kamu lari daripadanya, maka sesungguhnya ia akan menemui kamu, kemudian akan dikembalikan kepada (Allah), yang mengetahui yang ghaib dan yang nyata, lalu diceritakan kepada kamu apa yang telah kamu kerjakan.” (al-Juma`ah: 8)

INGAT MATI

INGAT MATI

 
Leave a comment

Posted by on 28/09/2015 in Uncategorized

 

Leave a comment